Hur man skapar ett bibliotek för alla

Jag ville veta lite om hur bibliotekarierna här i Lund arbetar med litteratur kring autism/Aspergers syndrom och fick kontakt med Lotta Davidson-Bask på Norra Fäladens bibliotek som är ett kombinerat folk- och skolbibliotek.
Lotta har arbetat som bibliotekarie i sex och halvt år i och engagerat sig mycket i skolans RC-grupp. RC-gruppen är en mindre klass (ca 6 elever) i årskurs 6 till 9 med autism/Aspergers syndrom som har undervisning i egna lokaler på Fäladsgårdens skola.

Lotta Davidson-Bask

Lotta Davidson-Bask, bibliotekare på Norra Fäladens bibliotek

En av Lottas uppgifter som bibliotekarie är att hålla i bokpratsgrupper med eleverna på skolan. Bokpratsträffarna brukar hållas över en fika och inleds med att Lotta frågar eleverna vad de läser och sedan tipsar om böcker som de skulle kunna gilla och kanske vill låna. Nästa gång diskuterar man vad eleverna har läst.
En utmaning är förstås att öka läsintresset för grupper som har svårigheter med läsandet. Lotta hade redan tidigare hållit i bokpratsgrupper för elever med svenska som andraspråk. Men under sitt andra år som bibliotekarie började hon fundera på om bokprat kanske skulle var något för RC-gruppen. Tillsammans med lärarna startade Lotta ett projekt med bokpratsmöten.

Till en början gick mötena med RC-gruppen trögt, och var mest en envägskommunikation från Lottas sida. Men efter ett par träffar blev eleverna mer bekväma med Lotta och började berätta om vad de gillade att läsa. Astrid Lindgren blev den första gemensamma referensen.
Intresset för bokgruppen ledde i sin tur till att Lotta ett år senare sökte pengar från Hedda Hylanders minnesfond för att bygga upp ett eget bibliotek till eleverna. Hon gjorde inköp utifrån en dialog med eleverna om det som intresserade dem.
-Jag är helt emot att bestämma vad eleverna ska läsa, säger Lotta. När jag själv gick i högstadiet vägrade jag läsa sånt som läraren bestämde. Jag läste början, mitten och slutet för att kunna göra den där jäkla recensionen!
Men när hon började göra en lista över vilka böcker barnen ville läsa blev hon förvånad. Det var nästan uteslutande fantasy på listan.
Varför just denna genre? Lotta tror att det är lätt för eleverna att identifiera sig med storyn.
-Den typiske huvudpersonen i ungdomsfantasy är i puberteten och känner sig ensam och allmänt missförstådd av sin omgivning. Men han eller hon har något slags gåva och lyckas lösa svåra uppdrag tack vare sina speciella egenskaper. Det är lätt för en elev som är lite annorlunda att känna igen sig i detta. Och det är ju just detta litteratur handlar om. Att kunna förstå sig själv och sin omgivning.

Lotta har fortsatt söka pengar till litteratur men även utrustning som ska underlätta för elever som har läs- och koncentrationssvårigheter. Hon har köpt in ett antal Daisy-bandspelare som är speciellt konstruerade för personer med läshandikapp. Med hjälp av Daisyspelarna kan eleverna lyssna till talböcker och även ställa in uppspelningshastigheten så att den passar dem.
Lotta har också köpt en Luna ljudfåtölj som placerats i klassrummet. Luna är ett slags halvmåneformad fåtölj med inbyggda högtalare som gör att man kan lyssna ostört även i offentliga miljöer. Den möttes till en början med misstänksamhet av eleverna, men är nu mycket populär.
-Jag såg den först på en mässa i Göteborg och tänkte att det här måste ju vara den optimala autistmöbeln, säger Lotta.Luna ljudfåtölj
RC-gruppens boksamling har växt och innehåller förutom fantasy också serier och en del lättlästa böcker på engelska och svenska, allt utvalt tillsammans med barnen och deras lärare. Böckerna har också fått en egen placering i bibliotekskatalogen under beteckningen RC.
-Vi bibliotekarier kan se dem, men inte allmänheten, säger Lotta. De här böckerna ska vara till för just dessa elever och står i en hylla i deras klassrum.
Bokpratsgrupperna fortsätter Lotta med, nu senast med faktaböcker som huvudfokus. Många av eleverna har specialintressen, något som Lotta ser som en möjlig väg in i en dialog.
-Det gäller att spinna vidare på det som de tycker är spännande. Om de fastnar får man försöka leda dem vidare och inspirera dem.
Arbetet med att öka intresset för läsandet har gett utdelning. Barnens inställning till böcker har blivit mycket mer positiv och eleverna är mer öppna för att läsa böcker utanför den genre de vanligtvis varit bekanta med. Samtalen kring böckerna har varit en övning i att umgås socialt och koncentrationsförmågan har blivit märkbart bättre.

Det märks att Lotta brinner för detta samarbete mellan pedagoger och bibliotek och att hon har sett vilka möjligheter en bibliotekarie har att påverka unga människor i en positiv riktning.
-Varje elev har rätt att bli bemött på sin nivå så att varje elev kan utvecklas, säger Lotta bestämt.
Bättre än så kan man väl inte sammanfatta skolans uppgift. Men det är lätt att säga, och svårare att omsätta i praktiken. Lotta tar sig tid att göra just detta, och det ska hon ha en eloge för. Det är just sådana vuxna man hoppas på att ens barn ska möta under skoltiden.

Lottas boktips (böcker som varit populära bland eleverna):

Rick Riordans böcker om Percy Jackson
C S Lewis böcker om Narnia
John Flanagans serie Gorlans ruiner
Jo Salmsons böcker om Tam tiggarpojken
Debra Doyles Trollkarlsserie
Josefin Ottesens både serier Drakherren och Trollflickan
Joseph Delaneys Väktarserie.

4 kommentarer

Filed under Okategoriserade

4 responses to “Hur man skapar ett bibliotek för alla

  1. Emma

    Hej du glade bloggare. Det var mig en ruggigt bra artikel. Det var mig en ruggigt bra blogg också. Mer sånt är vad vi behöver här i landet. Jag undrar bara: vad är RC grupp för någonting?

  2. Hej Emma,

    Det blev kanske lite oklart. RC står för Resurscentrum. Lunds skolors resurscentrum (LSR) har i uppdrag att erbjuda handledning, stöd och undervisning för de elever som har de allra största svårigheterna i skolarbetet.

    Hoppas detta svarar på din fråga

    Micke

  3. Emma

    Jag blir glad när jag läser om biblotekarien Lotta. Det är underbart att det finns människor som hon här i vår värld. Tänk att man kan ha ett vanligt hederligt jobb och göra så mycket bra saker. Inspirerande!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s