Familjevardag med autism och Aspberger

Det jag mest minns av den första tiden när min son utreddes för autism var en stark känsla av förvirring. Släktingar och vänner ville väl, men kunde bidra med väldigt lite. Det här var okänt territorium för både dem och oss föräldrar. Trots stöd från alla håll kände vi oss väldigt ensamma och utlämnade.
Som jag minns det bidrog inte heller läkare och psykologer med att göra oss så värst mycket klokare. Vi fick några allmänt hållna broschyrer om olika diagnoser och några ”tröstande” ord om att ”många personer med autism kan få ett värdigt liv”. Ingenting konkret. Inget som kunde ge oss en uppfattning om vad det var som väntade oss de närmaste åren och resten av livet.
Jag önskar att Carolina Lindbergs och Malin Mårtenssons bok Familjevardag med autism och Aspberger – Om att komma vidare efter diagnosen hade funnits då.
I boken går författarna igenom olika aspekter av hur livet med en autismdiagnos kan se ut. Framför allt riktar sig boken till familjer som nyss fått diagnosen och här finns till exempel kapitelrubriker som Att landa i diagnosen, Att ompröva sina drömmar och Konsekvenser för vardagen i familjelivet. Men boken handlar också om hur man ska förstå och bemöta barn och hur man kan hantera skolan, ämnen som fortsätter att vara aktuella under många år. Jag känner själv, trots att jag läst hyllmeter med böcker om autism, att jag har stor nytta av boken. Det handlar om självklarheter som jag har läst förut men som aldrig kan upprepas för många gånger, som exempelvis behovet av en tydlig struktur och rimlig kravställning. Men här finns förstås också tips som är nya för mig, och framför allt exempel från andra familjer. Detta är något som jag verkligen hade haft behov av i början av vår förändrade familjetillvaro, att få höra att det fanns andra med liknande erfarenheter. Att få ta del av deras sätt att hantera livet på, att få jämföra sig med någon annan och framför allt, att inte behöva känna sig så vansinnigt ensam om sina upplevelser.
Författarna har en konstruktiv inställning där lösning på eventuella problem hela tiden står i fokus, och lyckas avdramatisera utan att släta över. Rekommenderas varmt.

3 kommentarer

Filed under Okategoriserade

3 responses to “Familjevardag med autism och Aspberger

  1. Hej! Mitt namn är Joel och jag arbetar på förlaget som har gett ut boken. Tack för en fin recension! Det är alltid glädjande att höra att våra böcker gör skillnad för våra läsare. En fråga: är det okej att vi citerar dig i marknadsföringen av boken? Jag hade tänkt mig såhär:

    ”Jag känner själv, trots att jag läst hyllmeter med böcker om autism, att jag har stor nytta av boken. […] Författarna har en konstruktiv inställning där lösning på eventuella problem hela tiden står i fokus, och lyckas avdramatisera utan att släta över. Rekommenderas varmt.”
    / https://annorlundapappan.wordpress.com

    Vänligen /Joel Öhrn på Gothia Förlag

    • Hej Joel!

      Ursäkta att jag dröjt med att svara. Jag antar att det är lite för sent nu, men vill ändå säga att ni gärna får citera mig. Och tack för en väldigt bra bok!

      hälsningar

      Micke

      • Tack för det Micke! Det är inte försent. Bra citat och glada tillrop från våra läsare kan alltid användas i marknadsföringen. Allt gott! /Joel

Kommentera

